CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Tuesday, July 27, 2010

AKHIRNYA

setelah 2 entry yg mengusutkan akhirnya kptsn da pun dibuat...
ary smlm g shah alam,
pd awalnyer ingt nak interview nurse tp tbe2 xjd lak..hu3..
xmsk ag interview tbe2 dpt twrn degree..
pe ag,da mmg nak amik degree..
so,dgn happy terima tawaran 2..
so,khamis ni ag skali g shah alam utk daftar di MSU..
study bachelor of accauntancy...

next week,khdpn sbgai seowg plja akn bermula..
mcm mana agaknyer khdpn di sne nty..
hope semua nyer oke,study pun oke..
xnak bazirkan masa 4 thn 2..
so,semua nya akn bermula xlama lagi..
i know,i can do it...

....mybe agak ssh amik akaun nie...
...tp sdya upaya akn try...
.....try d bez....
....ni yg nak,so hrs trskan...

Thursday, July 22, 2010

SECRET RECIPE

nyum3...
nadia mmg suka sgt2 kek oke...
lagi2 kek kat bwh nie..
aduh,lg la menggugat kewarasanku..ha3..
jom sroll kek2 kat bwh nie...
semua kek kat bwh nie dr secret recipe oke...


jom layan...zassss...



trans fat free blueberry
rm80


tiramisu
rm75



sugar free moist chocolate
rm80



new york cheese
rm75


moist chocolate
rm75



chocolate strawberry
rm75



chocolate cheese
rm75



blueberry cheese
rm75



semua kek2 kat ats nie bez n my fav oke..
tp nadia xbeli kt secret recipe la..
mak oi,mahal giler kat sne...
so,nadia skadar beli kt kedai kek bise jerk...
walaupun nme die de yg len tp rse de la yg lbh krg..ha3..
sdp gak..he3..


::agak2 spe la yg nak blnje nadia mkn kek::
::dpt mkn cheese kek @ chocolate kek pun sedap gak::
::nyum3::
::sedapnyer,tiba2 teringin lak nk mkn kek::

PENTING (ARTIKEL 3) : HARI KHAS KESIHATAN

credit:kementerian kesihatan malaysia







PENTING (ARTIKEL 2) : TUGAS2 NURSE


TUGAS-TUGAS JURURAWAT DI HOSPITAL
credit:www.spa.gov.my
  1. PENJAGAAN PESAKIT :
  • mengurus & melayan mkn minum pesakit
  • mengurus dan menjaga kebersihan pesakit
  • menjaga dan merawat ibu slps bersalin
  • menjaga dan merawat bayi slps lahir
.....::pandai2 lah tambah mse interview nty::....

2. membantu doktor dlm tugas merawat

3. membantu bidan

4. membantu ketua jururawat dlm pentadbiran wad

PENTING (ARTIKEL 1) : MAKSUD NURSE

memandangkan tggl beberapa ary ag nk g interview,
so ary nie dgn gigih nyer mencari beberapa artikel utk dibaca...
sekadar bekalan mse interview nanti,
xde la g interview dgn keadaan kosong,xtaw pe2..


MAKSUD PERKATAAN JURURAWAT:
credit:utusan malaysia

JURURAWAT
  • J - [jari jemari] : jari jemari jururawat yg sentiasa membantu merawat pesakit,membetulkan selimut pesakit,memberi ubat kpd pesakit dan membantu dlm apa jua kelemahan ketika pesakit dlm keadaan krg upaya..
  • U - [usaha] : jururawat perlu berusaha meningkatkan kualiti kerja dan sering membantu doktor merawat pesakit tanpa sebarang rungutan dan bantahan.usaha murni jururawat dlm membantu pesakit amat dipandang tinggi..
  • R - [rawat & respon] : jururawat sentiasa gigih dlm membantu doktor merawat pesakit.jururawat yg cemerlang akan mempunyai pelbagai idea dlm menangani masalah ketika merawat pesakit terutama pesakit kanak2 yg lbh memerlukan perhatian.pesakit yg dlm keadaan kritikal jg harus di rawat sebaiknya agak tidak merasa tertekan dgn keadaannya.jururawat jg harus memberikan respon yg terbaik kpd pesakit.setiap tutur kata jururawat haruslah berhemah agar tdk menambahkan beban pesakit..
  • A - [aspirasi] : Bukan semua orang boleh menjadi jururawat kerana tugas itu bukan mudah. Dia bukan sahaja merawat pesakit tetapi juga membawa bersama nilai dan aspirasi organisasi tempat ia bekerja. Aspirasi hospital dan klinik-klinik di mana jururawat bertugas perlu dipraktikkan bagi merealisasikan aspirasi tersebut dengan jayanya.
  • W - [wibawa] : jururawat yg berwibawa harus mengetahui dgn lbh terperinci mengenai tugas2 seorang jururawat tanpa sebarang arahan.jururawat yg berwibawa akn melaksanakan tugas mereka dgn ikhlas.
  • T - [teras] : teras kejayaan kpd jururawat adlh tekun dlm menjalankan tugas,menepati masa,menjalankan tugas dgn keikhlasan dan tabah segala ujian.

Wednesday, July 21, 2010

JENG3....

td blog terpksa ditutup atas sebab2 pengubah suaian..he3..
skang da di buka smle..ahakz...

mle2 sje nak tukar layout,
tbe2 byk lak bnda yg berubah...
ngah edit2,tbe2 ujan..so off dulu..
drpd publish blog dlm keadaan 'kapal pecah'
bek tutup bia owg xtgk..hu3...

Tuesday, July 20, 2010

KEPUTUSAN AGAK MUKTAMAD PART 2

hye,ingat ag x entry sblm ni?
yg part 1 punya?
http://johana-nadia.blogspot.com/2010/07/keputusan-agak-muktamad-part-1.html
ni nak smbg part 2 lak..

dlm ngah fikir2 nak wat kptsn,
tbe dtg 1 surat yg leh menambahkan kepeningan..hehehe
ary sbtu ary 2 de posmen antar surat..
surat tawaran interview nurse..huhu..
nurse 2,agak ssh..
mmg la minat tp bile fikir2 tugas nurse ni agak berat oke..

so,bertambah konfius nak wt kptsn..
bile difikir2 dlm tempoh 2,3 ary ni nadia da pun wt kptsn...
ne twrn smpai dulu nadia try..

so,skang ni nurse smpai dulu..
kene la try..
sblm ni twrn ckgu,tp xlps interview..
skang ni nurse lak..
pe2 cuba nasib oke..

johana nadia,u can do it..hu3..
memandangkan ni kali ke2 g interview nurse,
so xde la ssh aty sgt..
bkn xtkt lgsg,tp kureng la berbanding yg 1st time dulu..
giler xnerves,nadia mmg spesis yg tkt g interview taw..hahahaha...

tp sekrg2 nyer da de pengalaman..
sblm ni interview nurse utk HUSM (kos jururawat USM)
dr awal msk bilik kene speaking smpai hbs..
kelu lidah den nk jwb..hu3..
so,utk interview kali ni nadia da prepair awal2 wt ayat bi..
xde la study ayat bm,nty nk jwb kene lak fikir ssn ayat..hahaha
skrg2nyer da de dlm kple ayat bi 2..he3..(da la xterer speaking)
btl x??

pergh,agak nerves nie..
takut,takut,takut dan takut..hu3..
darah gemuruh tul la..

...oke pe2 pun akan wat shbs bek...
.....i know i can do it...
.....walau pe pun hrs lakukan shbs bek...
....wah,smngt habes...ha3...


Monday, July 19, 2010

2 HARI MAKAN BESAR

ha3..xde la besar mane pun...
skdr family jerk tp agak meriah dgn kehadiran sdra mara..
perghhh,poyo giler ayat..ha3..

ok2,acara mkn2 nie sbnrnyer tanpa di rancang oke...
bermula dr tgh ari..
g umah nenek sbb ada sdra dtg..
so,mmg rutin ktowg kalo de sdra dtg umah nenek,
ktowg akn g sne..
bez wok,dpt bkmpul ramai2...

bermula dr mkn nasi ayam...

(ni pic pinjam dr pakcik google)

pas mkn nasi ayam,
tanpa dirancang ktowg wat lak pesta durian..
mak sdra dr jerantut yg bwak blk durian..
pergh,mmg bez la..


smbil mkn durian,ktowg snap pic utk kasi owg2 yg xdpt join ktowg jelez...
(antara2 yg xdpt join : my bro[along] ,ella,nida,nazirul n pakcik)

aksi2 ktowg mkn durian..:)

bergamba sblm mkn

aksi2 mmbuka durian

serangggggg...

dak tecik ni pun nk mkn durian gak..

pas mkn durian,trs blik umah..
sbb rombongan nie nak serang umah lak..
so,ptg 2 wat mkn2 ag...
walaupun mkn2 secara ringan tp perut ttp pnh..
ha3..perut xsmpt lapo ag da minum ptg lak..hu3..


*****


ok acara ptg lak..


wink3...
mkn kek lak smpena semua2 yg lahir bln 7..
ramai upenyer yg lhr bln 7 ni dlm my family..
nenek,maklong,qistina,kaklong,fatehah alias n my bro [fariz]

ni la aksi2 mereka2 yg lahir bln 7

yg len2 2 menyibok jerk..interprem..haha

bkn mkn kek jerk taw..
de ag mknan ringan yg len2...

(pnjm dr pkcik google tp puding jerk lbh krg la)
(ni pun pkcik google kasi)

walaupun xde mknan yg brt2 tp semua ni ttp leh wat perut sendat taw..
dr tgh ary mkn..
xsmpt nak lapo ag da mkn smle..hu3..

smbil mkn2,cam biase la..
yg prmpuan wt 1 group dan lelaki wt 1 group...
berborak sakan..he3..

bdk2 cam biase duk luar utk melakukan xtvt bsme2..
tp kali ni bkn bdk2 jerk yg men kt luar tp bapak budak pun de..ha3..
ni la bukti nyer..

aksi2 kanak2 ribena men...

ok bile semua da pnt,
diowg pun blk umah nenek sbb da maghrib..
tggl la family ktowg jerk meneruskan xtvt utk mlm lak..hu3..


*****


fuh,smpai mlm prt ttp kenyang ag oke..
ingt kan mlm da xnk mkn tp tbe2 my bro nak belanja mkn lak..
walaupun da terlampau kenyang tp ttp sggp gak..
ha3..owg blnje pe ag kan?hu3..

utk mkn mlm lak ni la antra2 mknan yg nadia mkn..

paul goreng tepung..haha

sementara tggu mknan len smpai,
ktowg mkn sotong goreng celup tepung dulu...


taraaaaa....
nie la mknan yg diorder...
mee tomyam..
tbe2 my dad pun teringin nak rasa mee tomyam nie..
so,ktowg pun berkongsi la...


ni lak mee bandung..
mknan yg di order oleh my dad..
bantai sme2 mee nie..ha3..

da kenyang ktowg pun blik umah..
perghhh,perut msing2 da buncit..
smpai umah trs jer tdow..
hahaha dan xlarat nk wt pe2...


*****

oke..
ni kisah ary ke2 lak k...
bgn pg p srpn...
mkn roti canai..


balik dr srpn,
ktowg beramai2 mkn rambutan lak..


tp sblm mkn rambtn,
ktowg terpaksa petik dulu rmbtn kt pokok dpn umah..
mmg sonok bile dpt cm gni ramai2..
de yg pnjt pokok,de yg guna krsi,de yg gne tgga nk amik buah yg tggi2..
bez lorh...




wink3..ngah petik buah rmbtn..

***

pas2 ktowg tgk2 tv sambil mkn durian skali agik..
hahahaha
kali ni mkn durian bersama family jerk sbb smlm nyer acara
my bro-fariz xdpt join..hu3..
kali ni xde pic da..
xsmpt nak snap pic sbb semua xsbr2 nk mkn..hahaha..

***

utk mkn tgh ary lak..
ni lauk2 nyer...
ni semua pic2 yg di pinjam dr pakcik google sbb da mls nk snap pic..
dan sy pun da xjoin mkn..
xlarat sgt2 da..
tp lauk 2 semua sedap2..
erm,thn je la...

asam pedas kepala ikan

sambal petai
tak ktggln sambal tempoyak




oke2 da hbs cte...
byk xktowg mkn dlm 2 ary nie?ha3..
2 la kalo da ramai2...
ingt nk mkn je la..he3..

Saturday, July 17, 2010

KENAPA TAK ROGOL SAYA?

uish,jgn salah faham ngan tajuk entry 2 oke..
kalo nak taw tajuk 2 mengenai pe,
jom scroll sampai hbs entry nie k..
baca sampai hbs,jgn tggl walau 1 ayat pun..:)

(pic sekadar hiasan)

Kisah benar ini berlaku di US.


Ia tentang seorang wanita dari Malaysia yang bekerja di US. Dia memakai tudung dan memiliki akhlak yang bagus.

Suatu malam perempuan ini dalam perjalanan balik ke rumah dari tempat kerjanya. Kebetulan dia mengambil jalan singkat untuk pulang. Jalan yang diambil pula agak tersorok dan tidak banyak orang yang lalu lalang pada masa itu.

Disebabkan hari yang agak sudah lewat,berjalan di jalan yang agak gelap sebegitu membuatkan dia agak gelisah dan rasa takut. Lebih-lebih lagi dia berjalan bersaorangan.

Tiba-tiba dia nampak ada seorang lelaki (kulit putih Amerika) bersandar di dinding di tepi lorong
itu. Dia sudah mula rasa takut dan tak sedap hati. Apa yang dia boleh buat waktu tu adalah berdoa ke hadrat Allah memohon keselamatan atas dirinya. Dia baca ayat Kursi dengan penuh pengharapan agar Allah membantu dia disaat itu.

Masa dia melepasi tempat lelaki itu bersandar, dia sempat menoleh dan dapat mengecam muka lelaki itu. Nasib baik lelaki itu buat tidak endah dan perempuan ini selamat sampai ke rumahnya.

Keesokkan paginya, wanita ini terbaca dalam akhbar yang seorang perempuan telah dirogol oleh seorang lelaki yang tidak dikenali dekat lorong yang dia jalan semalam hanya 10 minit selepas dia melintasi lorong tersebut. Muslimah ini yakin benar lelaki kulit putih yang dia lihat semalam adalah perogol itu.

Atas rasa tanggungjawab dia terus ke balai polis dan buat aduan. Wanita ni dapat mengenalpasti suspek melalui kawad cam dan selepas siasatan dilakukan, polis dapat bukti bahawa lelaki tersebut adalah perogol yang dicari.

Tapi perempuan ini hairan juga kenapa lelaki tadi tak jadikan dia mangsa ketika dia melalui lorong tersebut walhal dia keseorangan di masa tu,tetapi lelaki tadi rogol perempuan yang lalu selepas dia. Wanita ini nak tahu sangat sebabnya. Jadi dia minta kebenaran polis untuk bercakap dengan perogol tadi sebelum hukuman dijatuhkan (sebelum lelaki tadi di bawa ke tempat lain).

Dia pun tanya perogol itu..

“Why don’t you do anything to me on that night even though you know that I’m alone?”
(Kenapa awak tak buat apa-apa kat saya malam tu walaupun awak tau saya seorang je masa tu?)

Perogol tu jawab:

“No, you are not alone. That night I saw two young man walking with you. One on your right side and the other one was by your left side. If you were alone of course you will be my victim.”
(Tak, awak bukan berseorangan. Malam tu saya nampak ada 2 orang lelaki berjalan dengan
awak. Seorang sebelah kanan awak dan sorang lagi sebelah kiri awak.Kalaulah awak sorang2 malam tu, sudah pasti awak jadi mangsa saya..)

Wanita ni rasa amat terkejut bila dengar penjelasan perogol tu. Dia bersyukur ke hadrat Allah kerana memelihara dia malam itu, mungkin juga berkat ayat Kursi yang dia baca malam itu.

p/s : MORAL CERITA INI???

Jika kita sebagai hambaNya menurut segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya, Dia pastinya akan sentiasa dekat dengan kita dan memelihara kita. Wanita tadi pertama-tamanya menutup aurat di US dan memang seorang yang menjaga batas-batas yang ditetapkan Islam.
Mungkin dua orang lelaki yang menemani wanita itu adalah malaikat yang diutuskan Allah untuk menjaga hambaNya yang sentiasa ingat akan diriNya.

"...Barang siapa membaca ayat Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya,Allah mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga subuh. Barang siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya ..."
[Dari Abdullah bin ‘Amr r.a.]

Sebuah kisah benar yang sangat sangat menarik pada pandangan ku...
semoga kite semua mendapat pengajaran dan ilmu yang bermanfat...
sebagai hamba kita seharusnya percaya dengan kemampuan senjata orang mukmin iaitu DOA….

semoga kita sentiasa dipeliara Allah dari
kejahatan syaitan yang di rejam…….

oleh:md redzuan

so,pe pendapat koang?
walau cne sesulit pun masalah kita,Allah pasti akn membantu
jika kite masih ingtkan NYA..

selalu2 lah amalkan membaca ayat kursi
semoga Allah juga akn melindungi kita seperti mana kisah di atas nie oke..


....nadia dpt kisah ni pun dr fb....
.....sebarkan kat semua membe2.....
....bnda2 yg bek kiter kene kongsi bersama....
:)

.......thankz nurul razali sbb share ngan nadia kisah nie..thank u so much dear.......

KEPUTUSAN AGAK MUKTAMAD PART 1

keputusan agak muktamad?hu3..
agak2 pe la kptsn yg akn nadia wat..ha3..

yes,kptsn mengenai further study..
sgt penting oke..
memandang kan intake JULAI ary 2 da terlepas,
so agak hampa sbb xdpt nk smbg study..
pe2 pun rayuan perlu di wat...

ramai owg ckp mybe rayuan nyer result,
ramai akn dpt kos yg da di tolak..
aduh,kos pe 2?hu3..

memandangkan skang ni market job lbh kpd llki,
so,sbgai gurl perlu pikir jln terbaik utk mse dpn..
kalo de rezeki rayuan dpt kos yg agak ok n agak cerah utk dpt job,
nadia akn amik..
tp kalo kos yg agak ssh utk dpt job,terpaksa la tolak..
hampa gak sbb mmg nak sgt2 msk U tp kalo kte pertaruhkan masa dpn yg xbpe cerah nk wt cne kan?hu3..
pe2 pun kene fikir mse dpn..



......oke kptsn akn dismbg nty....
...nak fikir sehabis2 nyer.....
:)

Tuesday, July 13, 2010

HOBI BARU

sejak bulan lepas,
da dpt hobi baru...
tiap2 ary menatap novel..

tp ary ni da xdpt nk menatap novel..
smlm last baca LAGU RINDU (utk ulangan ke brpa kali)
da xde novel nk baca..hu3..

bertambah2 la boring...
ni pun hobi ni kembali mse keje ary 2...
akak2 keje farmasi 2 upenyer giler novel...
nadia pun tumpang sekaki meminjam novel diowg..he3..

antara novel2 yg smpt dibaca dlm tempoh bekerja ary 2...








nota kaki:

novel plg bez,ANDAI ITU TAKDIRNYA...
btl2 leh wat owg menitiskan air mata..
kalo de wat filem utk novel ni mmg nadia akn g tgk..hu3..

*dgr khabar xlama ag kuar filem utk novel OMBAK RINDU..
wah,xkan lpskan peluang kalo btl2 de..
bez sgt2 cte 2...

KEMBALI MENGANGGUR TANAM ANGGUR

hye..
ary ni cam de semangat utk mengUPDATE blog...

disebabkan blog da lama tunggang langgang
spt dilanggar garuda,
so ary ni wat kptsn utk kembali aktif berBLOG..he3..

ary ni da msk 9 ary kembali menganggur..
stlh 3 bln meninggalkan kerjaya nie..
skang da bergiat aktif smle..
so boring la...


~peace yoo~
♥ lakaran kehidupan ♥ ^_^

KEMBALI AKTIF

di sebab kan da beberapa bln bz,
blog ni da tunggang langgang jd nyer...

so,mulai ary nie blog akn dibaiki
dan akn mencari idea utk update...

hu3..peace yoooo...